Het verschil tussen congestieneutraal en congestieverzachtend

Netcongestie betekent dat het elektriciteitsnet tijdelijk zijn maximale capaciteit heeft bereikt. Er is dan geen extra transportcapaciteit beschikbaar. Dit kan lokale ondernemers beperken en initiatieven voor verduurzaming vertragen.
Batterijopslag kan op verschillende manieren invloed hebben op de congestiesituatie in een gebied. Afhankelijk van hoe en wanneer een batterij wordt ingezet, kan deze de netbelasting verergeren, neutraal blijven of juist helpen om congestie te verminderen.
Bij grootschalige batterijprojecten wordt daarom steeds vaker geëist dat deze congestieneutraal of zelfs congestieverzachtend opereren. Dit betekent dat het batterijgebruik geen extra druk op het net legt tijdens piekmomenten, en bij voorkeur juist bijdraagt aan het ontlasten van het net.
Wat betekent dit precies?
Congestieneutraal
Een batterij is congestieneutraal als het laad- en ontlaadschema de congestiesituatie niet verergert:
- De batterij neemt geen energie af bij afnamecongestie
- De batterij voedt geen energie in bij invoedingscongestie
Congestieverzachtend
Een batterij is congestieverzachtend wanneer het laad- en ontlaadschema actief helpt om congestie te verminderen:
- De batterij neemt energie af bij invoedingscongestie
- De batterij voedt energie in bij afnamecongestie
Voorbeeld

Waarom is dit belangrijk?
Het verschil tussen congestieneutraal en congestieverzachtend gedrag is vooral relevant als een vergunningverlener specifieke eisen stelt aan een project. In de praktijk worden deze begrippen soms verschillend geïnterpreteerd, wat het lastig maakt om eenduidig beleid op te stellen. Voor ontwikkelaars van batterijprojecten is het dan vaak onduidelijk wat er precies van hen wordt verwacht.
Maatregelen voor congestieneutrale en congestieverzachtende inzet
Beide thema’s zijn te koppelen aan fysieke en contractuele maatregelen die garanderen dat een batterij correct wordt ingezet.
Congestieneutraal
Een batterij kan congestieneutraal worden ingezet door de aansluiting tijdens congestiemomenten te beperken:
- Tijdsduurgebonden Transportrechten (TDTR): TenneT mag de aansluiting maximaal 15% van de tijd beperken.
- Capaciteitsbeperkingscontract (CBC): De aangeslotene stemt vrijwillig in met het verminderen van transportcapaciteit tijdens piekmomenten.
Congestieverzachtend
Een batterij kan het net actief ondersteunen door congestie te verminderen:
- Redispatch met biedplicht: De aangeslotene biedt per biedronde flexibiliteit aan via het GOPACS-platform.
- Capaciteitssturingscontract (CSC): De netbeheerder kan een dag van tevoren capaciteit opvragen voor extra invoeding/afname tegen vooraf afgesproken vergoeding.
Door deze afspraken vast te leggen, kan de netbeheerder voorkomen dat batterij-inzet congestie verergert en, waar mogelijk, juist helpt verminderen. Buiten deze congestiemaatregelen kan een batterij nog voor andere doelen worden gebruikt, zoals balanceringsdiensten of deelname aan energiehandel.
“Door zowel beleidsmakers als ontwikkelaars te ondersteunen, kunnen we actief bijdragen aan het verduidelijken van complexe begrippen rondom congestie. Zo creëren we een brug tussen beleid en praktijk, waardoor beide kanten elkaar beter begrijpen en effectiever kunnen samenwerken.”

Hoe Repowered kan helpen
Ondersteuning bij het opzetten van BESS-beleid met duidelijke definities van bovenstaande begrippen en toepassingen van batterij-inzet (voor provincies/gemeenten).
Advies aan batterijontwikkelaars over netondersteunende inzet en kwalificatie, afgestemd op lokaal beleid.
We zijn Congestion Service Provider en regelen namens jou de afspraken met de netbeheerder en zetten jouw flexibel vermogen slim in.