We krijgen geregeld de vraag “Waarom koopt Repowered soms elektriciteit in, terwijl er nog genoeg energie in mijn batterij zit?”. Een logische vraag! Want als de batterij vol is, wil je die energie natuurlijk gebruiken. Als je je verbruik uit de batterij haalt, hoef je geen transport- en inkoopkosten te betalen. Dat lijkt dus altijd voordeliger, maar toch is dat niet altijd de slimste keuze.
Ons systeem kijkt namelijk voortdurend naar waar de energie op dat moment het meeste waard is. Daarbij optimaliseren we op twee niveaus:
De day a-headmarkt
Een dag van tevoren kopen en verkopen we elektriciteit op de day-ahead markt. Voor het verwachte verbruik kopen we in, en voor de batterij proberen we juist te verkopen op de duurste momenten.
In deze fase koppelen we het verbruik en de batterij nog niet aan elkaar. Dat doen we bewust: het is vaak waardevoller om de batterij te gebruiken voor verkoop op de markt dan om eigen verbruik te dekken.
De onbalansmarkt (daadwerkelijke aansturing)
Op het moment zelf, op de onbalansmarkt, sturen we de batterij slim aan via ons algoritme Optima. Daarbij houden we rekening met actuele prijzen én met het lokale verbruik. Als het gunstig is om transportkosten te besparen door verbruik uit de batterij te halen, dan doen we dat. Maar als de marktprijs zo hoog is dat het voordeliger is om de batterij te ontladen naar het net, dan kiest Optima daarvoor.
Kortom
We kiezen altijd voor de meest waardevolle inzet van je batterij. Soms betekent dat lokaal verbruik uit de batterij, soms juist verkoop aan het net.
Gebruik je nog niet ons nieuwe systeem Optima? Dan optimaliseren we nog niet op dit gecombineerde niveau. Met Optima houden we rekening met jouw lokale verbruik en transportkosten, waardoor de inzet van je batterij nog slimmer en nauwkeuriger wordt afgestemd.
Wat zijn transportkosten?
Transportkosten betaal je aan je netbeheerder voor het gebruik van het elektriciteitsnet: voor het (netto) afnemen van elektriciteit.
Maximaal rendement uit je energiesysteem begint met een kennismaking.